duminică, 1 aprilie 2012

Vizita la Rosia Montana

Am fost unul dintre norocosii care au putut vizita Rosia Montana in stadiul in care este acum si sa inteleg "fenomenele" pro si contra care au loc in acea zona cu privire la proiectul RMGC (Rosia Montana Gold Corporation). Vizita a fost organizata chiar de compania RMGC, care face toate eforturile pentru a reusi sa obtina toate autorizatiile necesare demararii acestui proiect. Una dintre autorizatii, care nu necesita neaparat stampile si contracte, este acordul populatiei Romaniei, care pana acum este impartita in mai multe tabere pro si contra, in functie de informarea fiecaruia si de viziunile asupra economiei, in masura in care se pricepe fiecare cetatean. Iata cum a decurs vizita:Joi 29 martie 2012
  • ora 10:15 -  Plecam din Ploiesti intr-un microbuz. Suntem 10 persoane de profiluri si varste diferite.  Un tanar geolog, o tanara studenta, 3 profesori de  domenii diferite, un reprezentant al presei si patru  bloggeri. Alaturi de noi, insotitorul de grup si soferul. Grupul trebuia sa fie mai mare, insa multi si-au anulat participarea in ultimele momente, poate si din cauza ca aceasta  vizita a suferit o reprogramare.
  • ora 10:25 - Lasam Ploiestiul in urma sub soarele  insistent al diminetii.  Eu nici nu-mi dau seama ce drum lung ne asteapta, desi  am mai fost  plecat  pe asemenea distante cu mijloace de transport asemanatoare.
  • ora 10:33 - suntem pe DN 1 in dreptul localitatii Baicoi. Dragos Irimia imi arata langa punctul cel mai inalt al orasului Baicoi circuitul de motocross, iar mai apoi imi  arata in stanga drumului  fabrica de pufuleti Gusto, pe care sper sa ajung sa o vizitez anul acesta. In acest timp insotitorul grupului Marius Lacatus, ne imparte pliante  de informare generala   despre proiectul RMGC, pe care, rasfoindu-le rapid, le gasesc foarte  atragatoaresi interesante asa ca incep sa aprofundez. 
  • ora 11:30 - Iesim din judetul Prahova si continuam in judetul Brasov, pe ruta Rasnov-Bran. Soarele a intrat intre nori de cand serpuim  printre munti iar zapada este inca prezenta pe marginile drumului. Drumul catre Rasnov  trece prin  localitatea Paraul Rece situata  intr-o vale, unde soarele ajunge ceva mai greu. Aici  nimic nu tradeaza venirea primaverii, desi aproape am trecut de prima luna a acestui anotimp. 
  • ora 11:50 - Ne oprim din drumul cu serpentine pentru a face o pauza scurta de tigara pentru unii, sau  pentru o gura de aer proaspat si rece de munte, pentru altii. Deja recurgem la imbracamintea groasa pe care o avem la noi, dat fiind ca  mercurul din termometre sta putin peste limita de zero grade Celsius, iar vantul  agitat accentueaza frigul.
  • 12:30 - Facem popas la Taverna Lupilor, un complex  frumos ce ofera cazare, restaurant si  alte centre de relaxare, in imediata  vecinatate a localitatii Bran. Aici luam prima masa. Pranzul este  generos, cu ciorbite bune si felul doi insotit de o salata de muraturi de-a dreptul  delicioasa.  
  • 13:25 - Cu burtile pline, facem drum intors catre zona metropolitana a Brasovului. Isi face aparitia si soarele care este la fel de insistent acum , precum era de dimineata la Ploiesti. Trecand prin Rasnov, observam de la distanta cetatea Rasnovului, despre care se spune  ca a atras anul trecut mai multi turisti  decat Castelul Bran, desi nu  se poate vizita pe interior.  Acesta este si motivul pentru care autoritatile locale  intentioneaza sa declare localitatea Rasnov statiune turistica. Drumul ne poarta catre Sibiu prin localitatile Cristian, Codlea, Vladeni, etc. 
  • ora 14:20 - Suntem nevoiti sa luam o pauza tehnica pe  fondul pauzei  soferului impuse de legislatia rutiera in vigoare.   Suntem la un popas in Bradet, judetul Brasov, unde plec la pas cu Dragos Irimia sa verificam zona. Mergem prin padure pe un drum care ne duce catre o gara,  care  pare situata in  pustietate. Nu am inteles rostul ei acolo, dat fiind ca nu am vazut prea multe asezari umane, in afara pensiunii pentru tiristi si a constructiei garii. in sine.
  • ora 15:05 -  Parasim popasul si ne continuam  drumul  prin centrul tarii  cu tinta Albac, din judetul Alba.
  • ora 16:40 -  Am ajuns in dreptul localitatii Sibiu si am oprit la o benzinarie pentru  alimentarea cu carburant si  rezolvarea nevoilor  fiziologice.
  • ora 17:40 -  Suntem aproape de Sebes. Eu am senzatii de deja-vu la trecerea prin satele mici. Din cand in cand ne apare in drum cate un camp in flacari iar eu ma mir de faptul ca   un  foc nesupravegheat arde doar iarba uscata si nu se atinge deloc de  copaci, arbusti sau tufele mai inalte.  Culorile felurite din zare  imi plac. Vad parcele verzi, marginite de altele ninse,  unele arse de oameni, altele  abia arate si cu smocuri de iarba ici colo.
  • ora 18:10 - Suntem in Alba Iulia si mai avem aproximativ 100 de km pana la destinatie.  Nu ne-am incadrat in timp precum ne propusesem si dam vina pe GPS care desi arata  ca vom ajunge in jur de ora 21:00, noua ni se parea defect. Totusi  a avut dreptate in cele din urma.
  • ora 20:30  - Ajungem in cele din urma la pensiunea Steaua Ariesului din localitatea Albac. Ni se face imediat Check-in-ul in camere single sau double in functie de preferinte. Suntem invitati la masa apoi, unde imi face placere sa  ma servesc din  bufetul suedez . 
  • ora 21:10 -  incepe sedinta  in cadrul careia vom fii familiarizati cu datele despre proiectul RMGC. Gazdele acestei prezentari Marius Todor si Elena par deschise oricarui subiect aprofundat de noi. Prezentarea in Power point este intrerupta de  reprezentantul presei din grupul nostru, Bogdan Stoica, cerand sarirea peste aceasta etapa si discutarea  intrebarilor punctuale pe care le are fiecare dintre noi. Cu prezentarea boicotata si lasata deoparte, gazdele noastre  sunt puse in fata unui tir de intrebari ce le par  nefamiliare sau cel putin ocolesc raspunsul. Nu mi-am dat seama exact, cert este ca Elena isi nota de zor   probleme pe care le ridica in special Bogdan Stoica.  Chiar si asa discutiile au decurs  civilizat, dar intr-o nota aparte fata de ce asteptau gazdele noastre.  Personal am fost multumit de  raspunsurile echilibrate date de ei. Mi s-a parut  ca nu vor sa ne convinga de ceva anume ci doar sa ne  prezinte ceea ce  se va intampla daca proiectul va demara.
  • ora 23:05 - se incheie prezentarea, in urma careia am aflat  cateva lucruri pe care nu le stiam si pe care le voi trata separat intr-un alt articol.
  • ora 23:10 -   Raman impreuna cu  Dragos Schiopu si Bogdan Simion in sala de conferinte discutand  pe teme blogosferice si foarte putin  despre ceea ce ne adusese acolo.
Vineri 30 martie  2012
  • ora 01:30 - incheiem discutiile  ca sa apucam si cateva ore de somn, desi am mai fi avut multe de spus.
  • ora 07:55 - Cobor din camera la sala de mese. Doar 5 persoane din grup gasesc la masa dintre care  Dragos si Bogdan cu care am stat pana tarziu, erau deja acolo.  In ciuda  faptului ca ne-am  bagat la somn tarziu, ne-am trezit devreme gata de  noi informatii si de o zi plina.
  • ora 09:00 - Check-out si  plecare catre Rosia Montana.
  • ora 10:00 -  Prezentarea proiectului  in centrul de informare din Rosia Montana. Ne sunt prezentate hartile zonelor exploatate si viitoarele  harti ale proiectului din perioade diferite din viitor. Ne mai sunt prezentate si situatii ale unor mine din lume care au avut  asemanari cu Rosia Montana.
  • ora 11:00 - Plimbare libera in zona protejata a Rosiei Montane. Facem  poze,   colindam stradutele inguste, vorbim cu  satenii.
  • ora 11:30 -  Ne pregatim de intrarea in mina. Punem pe noi echipamentele constand in salopeta, jacheta, cizme de cauciuc, casca de protectie, vesta reflectorizanta, lampa pentru iluminare in mina. Ni se face instructajul de protectie a muncii pentru vizitatori, semnam si primim o copie.
  • ora 12:00 - Vizitarea   minei Catalina-Monulesti, cu un scurt istoric tinut la intrarea in mina de catre ghid.  Suntem   dusi in subteran la circa 200-300 de metri de galerii. Adancimea la care ne aflam este estimata la 20 de metrii fata de suprafata. Ni se prezinta   diverse galerii, unele datand din  perioada romana si pentru care  sunt prezenti  si arheologi care descarca  terenul de   orice obiect care ar putea ajuta  istoria.
  • ora 12:45 - Suntem insotiti de  Marius Todor la  vechea exploatare miniera, unde vedem  urmele lasate de  exploatarea minei, incheiata in anul 2006.
  • ora 13:10 - Mergem in continuare pe teren la centrul de epurare al apelor unde este amenajata o statie de curatare a apelor poluate care  provin de la  exploatarea improprie din timpul regimului comunist. Aici suvoiul de  apa care vine de la mina este  de culoare rosie, la fel si   vecinatatea lui. Ni s-a aratat prin comparatie cum arata apa care curge natural in acel izvor si  apa rezultata dupa epurare. Diferenta este de la cer la pamant. Ni s-a explicat si in mare procedeul, in  termeni chimici si ni  s-a spus ca apa rezultata nu este potabila ci doar este curata din punct de vedere chimic. Cu alte cuvinte nu murim daca bem din ea, dar  nu este nici in conditii optime  de consum. Langa acest centru am  vazut si un petec  in padurice plin cu ghiocei, care m-a surprins  teribil, mai ales ca era singura pata verde  din zona.
  • ora 13:30 -  Ne-am dezechipat si ne-am pregatit sa luam masa rapid la cantina  RMGC.
  • ora 13:45 - Am luat rapid masa pentru a ajunge in timp util la Ploiesti.
  • ora 14:45 -  Ne-am  strans mana cu  Marius Todor, s-a facut  schimb de carti de vizita si  s-au tinut cateva discutii mai detasate de scopul vizitei noastre acolo.
Plecarea catre Ploiesti  a fost in jurul orei 15:00. Ne  gandeam ca vom ajunge  dupa miezul noptii, dar drumul a fost liber si fara incidente, astfel ca in ciuda opririlor normale in programul soferului, am ajuns  in Ploiesti la  22:30.








    Trimite prietenilor pe Messenger Daca ati gasit informatii necesare click pe butonul urmator. Astfel Vor gasi si altii mai usor ceea ce cauta

    7 comentarii:

    1. Acum am inteles de ce i se spune Rosia Montana:)Datorita suvoiului de apa de culoare rosie:)Cred ca mi-ar place si mie sa vizitez Rosia Montana.Detaliat articolul, mi-am lamurit multe neclaritati:)

      RăspundețiȘtergere
    2. acum ca ai fost la locul faptei, cred ca vei avea multe de povestit.astept si alte lamuriri

      RăspundețiȘtergere
    3. Mi-a placut mult cum ai povestit. Ma mir ca ai gasit un petic verde, dar e un semn bun ca nu e totul pierdut din punct de vedere al mediului. Ma bucur sa aud ca s-a inceput si ecologizarea de care se va ocupa RMGC, dar mai sunt multe de facut acolo. Daca incepe proiectul,Rosia Montana pare ca va arata mai bine.

      RăspundețiȘtergere
    4. Rosia Montana este o zona foarte frumoasa si avem si alte zone frumoase in tara asta.Ar trebui sa le protejam,sa le amenajam si sa stim sa atragem turistii.

      RăspundețiȘtergere
    5. interesant...rosia montana e ceva unic si foarte frumos! felicitari pt galeria foto!

      RăspundețiȘtergere
    6. Va invit sa vizionati [si chiar sa votati] parodia campaniei Proiectul Rosia Montana. Videoclip realizat de un grup de studenti de la Publicitate (Vlad Tarmure / Didi Kasa / Bianca Sabo / Louana David / Horea Chira), impreuna cu Catalin Filip, student la Actorie.

      http://www.trilulilu.ro/video-haioase/aceeasi-poveste-alta-versiune-spoof-2012

      RăspundețiȘtergere
    7. Acum am inteles de ce i se spune Rosia Montana:)Datorita suvoiului de apa de culoare rosie:)Cred ca mi-ar place si mie sa vizitez Rosia Montana.Detaliat articolul, mi-am lamurit multe neclaritati:)

      RăspundețiȘtergere

    Spune-ti parerea